DENKKRACHT
  • Home
  • BOEKEN
    • recensies
    • God is ...and nothing else is.
  • Denkkracht
    • Spiegels
    • gezondheid >
      • De oorzaak van ziekte
      • Het doel van ziekte
      • Omkering in onze waarneming
      • Belangrijke levensvaardigheden
      • Het innerlijk kind
      • De vijf natuurlijke emoties
      • De illusie dat we verstandig zijn
    • Ontwaken >
      • De 4 fasen van ontwaken
      • Wie en wat zijn wij...
  • Ervaringen
    • Het toppunt van egoïsme
    • Creëer liefde voor jezelf.
  • Cursus in Wonderen
    • Tekstboek
    • Werkboek deel I
    • Werkboek deel II
    • Handboek voor leraren
    • Verklarig van termen
  • Bedrijfsmanagement
    • Egoloos management
    • Werkgelegenheid
    • Coaching
  • cursussen
  • Metafysica
  • Inspiratieteksten
  • Mijn profiel
  • Contact
  • Links


de acht belangrijkste levensvaardigheden.


In de loop van ons leven moeten we acht belangrijke levensvaardigheden leren om goed te kunnen functioneren. We gaan ervan uit dat we deze vaardigheden in principe in bepaalde levensfasen opdoen (zie de leeftijden tussen haakjes), gebeurt dat niet of onvoldoende, dan is het mogelijk dat we ze later in ons leven alsnog gaan missen en pas dan onder de knie krijgen.

1. Vertrouwen (0-1,5 jaar): in de prille kinderjaren ontstaat de hechting met onze moeder. Als die goed verloopt, durven we later in ons leven anderen te vertrouwen.

2. Autonomie (1,5-3 jaar): in deze fase leren we onszelf beheersen en zelf dingen voor elkaar te krijgen. Wanneer onze ouders ons te veel beschermen en we te weinig zelf mogen doen, of als we belachelijk worden gemaakt wanneer ons iets niet lukt, krijgen we later in ons leven de neiging snel aan onszelf te gaan twijfelen, en durven we minder autonoom te opereren.

3. Initiatief (3-6 jaar): in deze fase leren we zelf initiatief nemen, een doel stellen en daar naartoe werken. Als onze ouders ons hier niet in aanmoedigen of ons ontmoedigen, zullen we later in ons leven moeite blijven houden met initiatief nemen.

4. Competentie (6 jaar tot puberteit): in deze periode leren we allerlei vaardigheden die we nodig hebben om succesvol te kunnen zijn in de maatschappij: niet alleen elementaire zaken als lezen en schrijven, maar ook verantwoordelijkheid nemen en met anderen opschieten.

5. Identiteit (adolescentie): bij de overgang van kind naar volwassene gaan we door een identiteitscrisis: wie ben ik, wat wil ik? Als we geen duidelijk antwoord vinden op deze vragen, zullen we steeds op zoek blijven naar welke rol we nu eigenlijk hebben in het leven.

6. Intimiteit (jongvolwassen): in deze fase gaan we betrokkenheid voelen bij ons werk en ontwikkelen we duurzame, intieme relaties. Als we daar niet in slagen, kampen we met gevoelens van afzondering en eenzaamheid.

7. Productiviteit (middelbare leeftijd): dit is onze meest productieve periode: we brengen kinderen groot, maken carrière en helpen anderen. Het is de fase waarin we onze levensdoelen waarmaken. Slagen we hier niet in, dan raken we in onszelf gekeerd en stagneren we in onze ontwikkeling.

8. Tevredenheid (ouderdom): we hebben het gevoel dat ons leven betekenis heeft gehad, kijken er met tevredenheid op terug en accepteren de dood. Kijken we echter met spijt terug en blijven we treuren om mislukkingen en gemiste kansen, dan zullen we de dood niet kunnen accepteren.

                                                                                                                                                                                                                                                     Reine
Powered by Create your own unique website with customizable templates.